Browse Author: admin

Sayu : Akip teman ibu di syurga yerr sayang .. Ibu dan akip maut ayah kakak parah tersepit (10Gambar)

Batu Pahat : Kemalangan ngeri membabitkan satu keluarga yang mana isteri dan anak lelaki nya maut suami dan anak perempuan nya parah kereta yang dinaiki mereka bertembung lori.

Suami Norzaimah ayah kepada Akif atau Akip kini kritikal dia dan anak perempuan nya kini bertarung nyawa di hospital impak kemalangan tersebut.

“Seperti biasa…dia (Norzaimah) dan anaknya, Mohamad Danial Akif, nampak ceria. Tak sangka.

“Tapi, kalau nak diikutkan, sepanjang pengamatan saya…Mohamad Danial Akif-lah yang memang gemar sangat keluar dengan emak dia,” kata Norhasnina Abu Bakar, 37.

Norhasnina berkata demikian menceritakan perihal arwah adiknya, Norzaimah Abu Bakar, 31, dan Mohamad Danial Akif Mohd Saifulbakatiar, 8, yang maut dalam kemalangan, semalam.

Norzaimah dan Mohamad Danial Akif maut dalam kemalangan empat kenderaan di Jalan Pagoh-Parit Sulong, Muar, pada 8.21 malam semalam.

Mohd Saifulbakatiar Md Saion, 37, iaitu suami Norzaimah dan anak perempuan mereka, Nur Diyanah Syazwani, sembilan tahun, mengalami kecederaan.

Norhasnina berkata, arwah Norzaimah adalah suri rumah manakala suaminya bekerja kampung.

Menurutnya, dia difahamkan ketika kejadian arwah adiknya sekeluarga dalam perjalanan ke Pagoh.

Katanya, kali terakhir dia bertemu dengan Norzaimah ialah tiga hari lalu.

“Kami kerap bertemu kerana menetap berhampiran dan arwah adalah adik bongsu daripada empat beradik. Namun, tak beritahu pun mereka hendak ke Pagoh.

“Saya terkejut apabila menerima panggilan telefon daripada kenalan menyatakan Norzaimah sekeluarga kemalangan. Teman beritahu adik dan Mohamad Danial Akif meninggal,” katanya.

Norhasnina berkata, dia difahamkan Norzaimah maut di tempat kejadian manakala Mohamad Danial Akif meninggal ketika dalam perjalanan ke hospital.

Katanya, Mohd Saifulbakatiar dan Nur Diyanah masih dirawat di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar.

Norhasnina berkata, kedua-dua jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam di Kampung Parit Othman di Jalan Parit Sulong, Batu Pahat.

“Kami akan merindui kedua-duanya dan berharap suami arwah dan anak perempuannya tabah dengan dugaan Allah SWT,” katanya ketika.

Semoga suami ini dan anak perempuan nya cepat sembuh pada keluarga arwah moga tabah dugaan yang amat berat untuk mereka, Allah lebih sayangkan ibu dan anak ini. Al fatihah.

Baca juga : inalillahi wainailaihi rojiun .. dah 10 bulan Penyanyi Samudera Ujang pergi .. semalam Pemain Bass nya Jimmy pula menyusul selepas perembahan Jom Gegar Parit Tengah, Rengit malam tadi .. punca kematian belum pasti 😭😭😭😭.. Al fatihah

Sayu : Jimmy dah tiada menyusul selepas Ujang .. Malam tadi terakhir bersama Samudera (8Gambar)

Sayu : Jimmy dah tiada menyusul selepas Ujang .. Malam tadi terakhir bersama Samudera (8Gambar)

Batu Pahat : Sepuluh bulan sudah vokalis kumpulan Samudera Ujang pergi meninggalkan rakan-rakan mereka dia pergi dijemput ilahi Januari lalu pergi dalam keadaan bersendirian di rumah nya setelah seminggu tidak kelihatan bersama rakan-rakan sekerjanya.

Malam tadi Pemain gitar bass kumpulan Samudera, Azizan Hamid atau Jimmy, 49, meninggal dunia ketika berada di rumah inap desa Parit Tengah, Rengit, Batu Pahat selepas mengadakan persembahan disana.

Anggota kumpulan rock yang terkenal era 80-an itu ditemui tidak sedarkan diri pada pukul 7.30 pagi oleh rakannya yang lain di bilik rumah inap desa didiami mereka.

Menurut pemain drum Samudera, Mohd. Azhar Ropie atau A’ai, 48, mereka (kumpulan Samudera) datang ke Batu Pahat memenuhi undangan bagi mengadakan persembahan di Jom Gegar Parit Tengah, Rengit malam tadi (malam semalam).

“Selepas selesai membuat persembahan, kami semua balik ke rumah homestay (inap desa) dan berbual sehingga pukul 3 pagi sebelum kami tidur.

“Pagi ini dalam pukul 7.30 pagi, kami gerak balik ke Kuala Lumpur, kami kejutkan dia (Jimmy) namun dia tidak bangun-bangun sebelum kami menghubungi talian kecemasan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

A’ai berkata, sebelum kejadian, mereka sempat bergurau dan Jimmy tidak menunjukkan sebarang perubahan.

Namun katanya, selesai mengadakan persembahan, Jimmy tidak mahu bergambar dengan peminat kerana kemungkinan dia sudah kepenatan.

Tambah A’ai, jenazah Jimmy akan dibawa ke Hospital Sultanah Nora Ismail, Batu Pahat dekat sini untuk dibedah siasat.

“Kami dimaklumkan pasukan polis, Jimmy meninggal dunia dipercayai akibat serangan jantung.

“Selesai proses di hospital, ahli keluarga akan membawa jenazahnya pulang ke kampung halaman di Yan, Kedah untuk dikebumikan di sana,” katanya.

Semoga rohnya dicucuri rahmat kehilangan kedua yang amat dirasai oleh anggota samudera,semoga keluarganya tabah.Al fatihah.

Baca juga : SubhanAllah .. ibu dan ayah mana tidak menitis air mata bila nama mereka di sebut anak tersayang .. sesungguh nya tiada apa yang mengembira mereka selain melihat anak tersayang PELAJAR TAHFIZ kembali sihat .. allah dah makbulkan doa mereka 😭😭

Sayu : Mati hidup semula … 168 hari Hafiz bagai jasad bernyawa (6Gambar)

Sayu : Mati hidup semula … 168 hari Hafiz bagai jasad bernyawa (6Gambar)

Kota Bharu : Tiada apa yang mengembirakan Umi dan Abah bila melihat anak tersayang dan harapan keluarga kembali sihat.

Umpama mati hidup semula itu lah yang dapat diungkapkan kepada Pelajar Tahfiz ini yang sebelum ini terbaring kaku umpama jasad bernyawa.

Tiga kalimah keramat iaitu ‘Allah’, ‘umi’ dan ‘abah’ menjadi perkataan terawal keluar dari mulut pelajar Maahad Tahfiz Al Hashimi, Muhammad Faiz Hafizuddin Mohd. Izahir, 17, setelah 168 hari terlantar di hospital.

Menurut ayahnya, Mohd Izahir Kassim, 49, anak kedua daripada lima beradik itu tiba-tiba sahaja kedengaran memanggilnya dan isterinya, Jahsuriawany Mustapha, 45, awal pagi semalam.

“Syukur sangat-sangat kerana sudah lama kami sekeluarga menunggu untuk dengar suara Faiz, sejak sedarkan diri awal Julai lalu dia sudah mampu menggerakkan kaki dan tangan tetapi tiada suara yang keluar dari mulutnya.

“Walaupun tidak boleh bercakap sempurna lagi dan hanya kedengaran bunyi yang perlahan, kami anggap ia sebagai hadiah tidak ternilai,” katanya ketuka dihubungi di sini hari ini.

Katanya, sudah lebih lima bulan anaknya berada di hospital dan itu ialah kali pertama mereka mendengar suaranya menyebut berulang-kali nama Allah dan memanggil umi dan abah.

Muhammad Faiz Hafizuddin, 17, adalah salah seorang daripada tujuh pelajar dan guru sekolah itu yang terselamat dalam tragedi kemalangan jalan raya pada Ramadan lalu yang telah meragut tujuh nyawa pelajar yang lain.

Pada 2 Jun lalu, van yang dinaiki 14 pelajar dan guru Maahad Tahfiz Al Hashimi dalam perjalanan ke program tadarus Al Quran di Kota Bharu telah terbabas dan merempuh sebuah rumah di Kampung Telekong, Kuala Krai dekat sini.

Kejadian itu meragut nyawa tujuh daripada mereka iaitu Mohamad Hafiz Aimullah Mustafa, 18; Muhamad Rahman Rozali, 17; Nik Shah Jehan Nik Azmi, 16; Nik Ahmed Daniel Nik Ahmed Rithaudeen, 14 ; Sarifuddin Muhammad, 14; Ahmad Farhan Zul­kif­li, 14 dan Muhammad Hakimi Muhammad Dahalan, 17.

Akibat kemalangan itu, Muhammad Faiz Hafizuddin mengalami pendarahan dalam kepala selain patah di dua tempat pada tulang belakang sehingga terpaksa menjalani pembedahan memasukkan skru.

Semoga Hafiz terus diberi kesihatan yang baik dan kembali pulih seperti biasa untuk menyambung segala impian dan cita-citanya.

Baca juga : Allahu Akbar .. Angkara pemandu lori 62 tahun berhenti lori mengejut .. Bapa kepada 1 anak ini maut dia di perjalanan mencari rezeki ajal nya di petang jumaat terlentang layu berlumur darah dijalan sempat update momet terakhir difb 😭😭😭

Sayu : Kepala parah langgar lori berhenti .. maut terlentang kaku berlumur darah (10Gambar)

Sayu : Kepala parah langgar lori berhenti .. maut terlentang kaku berlumur darah (10Gambar)

Damansara : Rutian harian Perunding jualan ini seperti biasa berjumpa pelanggan nya pagi tadi Mohd Fauzi Ibrahim, 39, berada di Aeon Au2.

Dia sempat memuat naik lokasi terakhir nya berjumpa pelanggan nya  sebelum maut diperjalanan pulang apabila terlibat kemalangan.

Fauzi maut selepas motosikal terlanggar lori yang berhenti di bahu jalan di Kilometer 15.1 Lebuhraya Lembah Klang Baru (NKVE), dekat Damansara, petang tadi.

Dalam kejadian 2.30 petang itu, mangsa Mohd Fauzi Ibrahim, 39, disahkan maut di lokasi kejadian akibat parah dikepala.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Mohd Zani Che Din berkata, siasatan awal mendapati lori berkenaan dari arah Damansara menghala Subang, berhenti di lorong kecemasan.

“Pemandunya lelaki berusia 62 tahun, berhenti kerana mahu menolong sebuah kenderaan rosak.

“Bagaimanapun, mangsa yang datang dari sama, tidak sempat mengelak lori dan terus melanggar bahagian belakang kenderaan berat itu,” katanya.

Beliau berkata, hentaman kuat menyebabkan mangsa parah di beberapa bahagian badan selain motosikal juga remuk.

Sayu : Kepala parah langgar lori berhenti .. maut terlentang kaku berlumur darah (10Gambar)

Damansara : Rutian harian Perunding jualan ini seperti biasa berjumpa pelanggan nya pagi tadi Mohd Fauzi Ibrahim, 39, berada di Aeon Au2.

Dia sempat memuat naik lokasi terakhir nya berjumpa pelanggan nya  sebelum maut diperjalanan pulang apabila terlibat kemalangan.

Fauzi maut selepas motosikal terlanggar lori yang berhenti di bahu jalan di Kilometer 15.1 Lebuhraya Lembah Klang Baru (NKVE), dekat Damansara, petang tadi.

Dalam kejadian 2.30 petang itu, mangsa Mohd Fauzi Ibrahim, 39, disahkan maut di lokasi kejadian akibat parah dikepala.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Mohd Zani Che Din berkata, siasatan awal mendapati lori berkenaan dari arah Damansara menghala Subang, berhenti di lorong kecemasan.

“Pemandunya lelaki berusia 62 tahun, berhenti kerana mahu menolong sebuah kenderaan rosak.

“Bagaimanapun, mangsa yang datang dari sama, tidak sempat mengelak lori dan terus melanggar bahagian belakang kenderaan berat itu,” katanya.

Beliau berkata, hentaman kuat menyebabkan mangsa parah di beberapa bahagian badan selain motosikal juga remuk.

Sayu : YA ALLAH SIR .. CIKGU KHAIRUL DIJEMPUT AJAL SUBUH TADI DIPERJALANAN BERTUGAS (8GAMBAR)

Sungai Besar : Sudah ajal nya Cikgu Khairul tiada lagi semoga sir tenang disana ini lah luahan sayu murid kepada guru muda ini yang dijemput ajal kemalangan awal subuh tadi.

Dalam Kemalangan di jalan raya di Sungai Besar awal subuh tadi melibatkan seorang guru fizik yang juga guru asrama MRSM sg besar, Khairul Anuar bin Salim ,30.

Kereta jenis perodua Myvi dipandu Cikgu Khairul hilang kawalan terbabas merempuh pokok kelapa sawit yang menyebabkan kereta nya remuk dan dia meninggal dunia akibat tersepit impak rempuhan tersebut.

Dimaklumkan semasa kejadian berlaku ketika beliau dalam perjalanan ke MRSM Sg Besar dari rumah beliau Tampin NS.

jenazah kini berada di Hospital Sg Besar dan di jangkan akan dibawa ke rumah duka beralamat Taman Tampin Jaya NS No 141.

Permergian nya sungguh mengejutkan insan-insan yang mengenali dirinya yang menyifatkan beliau seorang rakan dan guru yang sangat berkelibar.

Kini Cikgu Khairul tiada lagi dia dijemput ajal diperjalanan bertugas, Allah lebih sayangkan nya semoga keluarga nya pelajar- pelajar dan seluruh insan yang mengenalinya tabah,punca sebenar kejadian kini disiasat oleh pihak berwajib.Al fatihah.

Baca juga : Allahu Akbar .. Sungguh trgais cara permergian nya .. macam-macam kritikan ke atas nya namun perkara sudah berlaku .. sama-sama doa yang terbaik untuk arwah 😭😭😭

Sayu : KEPALA PARAH PUTUS PEHA DIHIRIS DIVIDER .. AJAL FAIZAL KECUNDANG DIJALAN (10GAMBAR)

Sayu : KEPALA PARAH PUTUS PEHA DIHIRIS DIVIDER .. AJAL FAIZAL KECUNDANG DIJALAN (10GAMBAR)

Senawang : Ramai netizen yang mengatakan faizal berlumba atau merempit mengakibat nyawa nya tergadai dan dia kecundang dijalan raya.

Namun kawan-kawan beliau mengatakan ini kemalangan dan mungkin sudah ajal arwah, arwah memang meminati motosikal dan seorang rakan yang baik.

Penunggang motosikal maut dalam keadaan putus kaki kanan di Kilometer 259 Lebuh Raya Utara Selatan, arah selatan, berhampiran susur Senawang, hari ini.

Dalam kejadian 2 pagi itu, Muhamad Faizal Eddley, 22, menunggang secara berkumpulan bersama rakan lain dalam perjalanan dari arah Seremban ke Senawang.

Ketua Polis Daerah Seremban Asisten Komisioner Thiew Hock Poh berkata, kemalangan berlaku apabila motosikal Yamaha 125Z ditunggang mangsa bergesel dengan motosikal Modenas Kriss yang berada di laluan kiri.

“Kemalangan itu menyebabkan motosikal mangsa hilang kawalan lalu terbabas merempuh penghadang jalan.

“Mangsa tercampak dan parah di kepala serta putus kaki kanan. Mangsa disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Bagaimanapun, katanya, penunggang Modenas Kriss hanya cedera ringan.

Beliau berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) Seremban untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Apa yang berlaku mengudang pilu rakan-rakan dan keluarga begitu tragis Faizal pergi Allah lebih sayangkan nya semoga rohnya dicucuri rahmat.

Jenazah nya selamat disemadikan hari ini di Tanah Perkuburan Kampung Parit Mantan Batu Pahat. Alfatihah.

Baca juga : ALLAHU.. mintak jauhlah dari keturunan kita benda macamni, orang ramai pun sampai kaku tak tahu nak buat apa!

Sepasang Kekasih Berduaan Dalam Kereta Sepanjang Hari, Namun Semua Terkejut Apabila Pintu Kereta Dibuka!

Sayu : KEPALA PARAH PUTUS PEHA DIHIRIS DIVIDER .. AJAL FAIZAL KECUNDANG DIJALAN (10GAMBAR)

Senawang : Ramai netizen yang mengatakan faizal berlumba atau merempit mengakibat nyawa nya tergadai dan dia kecundang dijalan raya.

Namun kawan-kawan beliau mengatakan ini kemalangan dan mungkin sudah ajal arwah, arwah memang meminati motosikal dan seorang rakan yang baik.

Penunggang motosikal maut dalam keadaan putus kaki kanan di Kilometer 259 Lebuh Raya Utara Selatan, arah selatan, berhampiran susur Senawang, hari ini.

Dalam kejadian 2 pagi itu, Muhamad Faizal Eddley, 22, menunggang secara berkumpulan bersama rakan lain dalam perjalanan dari arah Seremban ke Senawang.

Ketua Polis Daerah Seremban Asisten Komisioner Thiew Hock Poh berkata, kemalangan berlaku apabila motosikal Yamaha 125Z ditunggang mangsa bergesel dengan motosikal Modenas Kriss yang berada di laluan kiri.

“Kemalangan itu menyebabkan motosikal mangsa hilang kawalan lalu terbabas merempuh penghadang jalan.

“Mangsa tercampak dan parah di kepala serta putus kaki kanan. Mangsa disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Bagaimanapun, katanya, penunggang Modenas Kriss hanya cedera ringan.

Beliau berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) Seremban untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Apa yang berlaku mengudang pilu rakan-rakan dan keluarga begitu tragis Faizal pergi Allah lebih sayangkan nya semoga rohnya dicucuri rahmat.

Jenazah nya selamat disemadikan hari ini di Tanah Perkuburan Kampung Parit Mantan Batu Pahat. Alfatihah.

Baca juga : ALLAHU.. mintak jauhlah dari keturunan kita benda macamni, orang ramai pun sampai kaku tak tahu nak buat apa!

Sepasang Kekasih Berduaan Dalam Kereta Sepanjang Hari, Namun Semua Terkejut Apabila Pintu Kereta Dibuka!

Sepasang Kekasih Berduaan Dalam Kereta Sepanjang Hari, Namun Semua Terkejut Apabila Pintu Kereta Dibuka!

Di cuaca yang panas seperti ini, banyak orang akan memilih untuk membuat perjalanan menggunakan kereta peribadi. Entah itu untuk menuju ke pusat perbenlajaan berAC, atau juga hanya sekadar rehat di kereta. Namun belum lama ini ada sebuah kejadian yang patut menjadi perhatian kita semua, dan peringatan pada saat menyalakan udara dalam kereta.

Kereta ini berhenti di pinggir jalan, di dalamnya adalah sepasang lelaki dan wanita. Mereka berhenti dalam waktu yang cukup lama, namun orang di sekitar tidak berani untuk mengganggu mereka.

Kaca filem tingkap kereta cukup tebal sehingga tidak dapat melihat keadaan didalam, namun kereta tersebut sama sekali tidak bergerak hingga senja.

Orang di sekitar pun tidak tahu apa yang dilakukan pasangan tersebut di dalam, namun kerana kereta tersebut tidak juga pergi, akhirnya ada beberapa orang yang cuba menelefon polis.

Setelah polis datang, polis cuba mengetuk pintu, namun tak dibuka.Akhirnya pintu kereta pun dibuka secara paksa, dan mereka ternampak perkara yang tidak mereka percayai.

Kedua orang tersebut sudah meninggal dunia di tempat. Tapi, mengapa hal ini boleh terjadi? Mengapa dalam tempat yang begitu selesa, hal ini boleh terjadi ?!

Rupanya kerana mereka berdua menutup pintu dan tingkap dengan rapat dan kini sedang tidur di dalam kereta, menghirup terlalu banyak gas karbonmonoksida.

Ini adalah peristiwa yang benar-benar tragis. Semoga melalui kejadian ini, kita boleh lebih berhati-hati lagi. Jangan pernah menutup tingkap dan membuka AirCond saat tidur dalam kereta!

Malah Banyak kejadian ini sering kali berlaku seluruh dunia. Jangan biarkan kereta dalam keadaan ‘idle’ terlalu lama dengan aircond terbuka.

sumber: pixpo

Bahaya Tidur Dalam Kereta

Apa jadi pun, jangan la tidur dalam kereta masa kereta tgh idle/tak bergerak sebab ianya boleh membunuh. Dah banyak kes sebelum orang mati sebab tidur dalam kereta, tapi masih ramai yang buat jugak.

Macam baru-baru ni area rumah aku black out. Aku tengok ramai orang keluar rumah, start enjin, duduk dalam kereta sebab konon-kononnya panas takde kipas dalam rumah. Alahai, panas ape la sangat.

Lain kali standby satu kipas jepun. Paling senang amik suratkhabar buat kipas.

Sama juga kat RnR highway especially waktu malam. Aku tengok ramai yang tido dalam kereta sambil engine dan aircond on.

Tidur dalam kereta bahaya kalau:

Engine on, aircond on, tingkap fully tutup.
Engine off, aircond off, tingkap fully tutup.

Risiko lelap dalam kenderaan, sedut maut karbon monoksida boleh ragut nyawa

Banyak kes kematian dilaporkan akibat terhidu gas monoksida. Di Malaysia misalnya, ‘amalan’ pemandu singgah di pusat Rehat dan Rawat (R&R) selepas kepenatan atau mengantuk selepas memandu jauh, lalu berehat di dalam kereta dengan enjin terpasang, kemudian tertidur, sudah kerap kedengaran.

Ada kes individu menunggu seseorang di dalam kereta kemudian tertidur. Tidak kurang ada yang tinggalkan anak di dalam kereta dengan enjin dan penghawa dingin dipasang untuk melakukan sesuatu urusan.

Tindakan itu tidak bijak dan mengundang bahaya. Paling mengecewakan, ramai yang tidak tahu wujud risiko bakal menunggu jika terlalu lama di dalam kenderaan.

Bagaimanakah kenderaan yang dianggap sebagai pelindung, sebaliknya mampu menjadi perangkap maut?

Seseorang tidak tahu bila akan ‘merasa mengantuk dan mula tertidur’ di dalam kereta dan dalam keadaan itu karbon monoksida mungkin sudah memenuhi paru-paru menyebabkan lemas.

Perlu diketahui, gas karbon monoksida terhasil akibat pembakaran bahan api seperti petrol yang tidak sempurna seterusnya dilepaskan melalui ekzos kenderaan dan masuk ke dalam bahagian kenderaan melalui kebocoran di bahagian tertentu seperti tingkap, bonet dan sebagainya.

Enjin kereta yang baru diselenggara, biasanya mempunyai tahap kesempurnaan pembakaran tinggi berbanding dengan enjin kereta jarang diselenggara.

Ia bukanlah disebabkan oleh sistem pendingin hawa. Sistem itu hanya bertindak sebagai pengalir haba dan menyejukkan ruang dalam kereta dan bukannya membekalkan karbon monoksida.

Gas karbon monoksida berbahaya kerana ia boleh kekal dalam sistem darah tubuh. Semakin banyak gas ini disedut maka semakin banyaklah kuantitinya dalam darah manusia. Ketumpatan gas monoksida dalam sistem darah manusia menyebabkan kekurangan kandungan oksigen dalam darah.

Kekurangan oksigen inilah yang akan membawa kepada kesan anggota badan khususnya sistem saraf dan otak yang mana pada tahap tertentu boleh membawa menyebabkan koma dan seterusnya maut.

Persoalannya, bagaimana gas monoksida ini boleh disedut tanpa disedari?

Ada beberapa faktor menyebabkan kejadian itu berlaku. Sebab utama paling nyata ialah berlaku kebocoran aliran udara luar ke bahagian dalam kenderaan.

Misalnya, kebocoran itu mungkin disebabkan ada lubang bawah kereta, pintu yang tidak rapat terutama bonet belakang, lubang brek tangan dan beberapa faktor lain.

Insiden ini biasa berlaku ketika enjin kereta dibiarkan hidup berterusan ketika berhenti rehat menyebabkan gas karbon monoksida yang terhasil ketika pembakaran, meresap masuk ke dalam kereta.

Bagaimanapun jika keracunan itu berlaku ketika sistem pendingin hawa dihidupkan, kemungkinan besar ada campuran gas karbon monoksida dalam aliran udara luar yang masuk melalui sistem pengudaraan kereta.

Saluran aliran udara luar sepatutnya tertutup, sekiranya pengguna memilih menggunakan kitaran udara dalaman tanpa membabitkan udara luar.

Risiko tersedut karbon monoksida adalah rendah bagi kenderaan kedap dari udara luar. Bagaimanapun, siapa yang dapat pastikan kenderaan mereka betul-betul kedap. Kenderaan baru juga kadangkala ada ‘kebocoran’ tetapi dikhuatiri kita tidak perasan mengenainya.

Tempat Parkir Boleh Ancam Nyawa
Antara kes tragis:

+ Seorang kontraktor ubahsuai bangunan yang tidak pulang ke rumah selepas melakukan kerja pengubahsuaian di sebuah kilang pemasangan kereta, ditemui mati dalam keretanya di Jalan Segambut. Beliau ditemui dalam keadaan terbaring dengan kesan darah pada hidung di kawasan parkir di hadapan kilang oleh kakitangan Nissan Tan Chong Motor. Anak mangsa, memberitahu polis, seorang pekerja yang menemui mayat bapanya menghubunginya memaklumkan kejadian itu.

+ Seorang wanita berusia 50-an ditemui mati di dalam keretanya di tempat letak kereta sebuah pusat kesihatan di Gunung Rapat, Ipoh. Mayat wanita itu ditemui di dalam kenderaan jenis Perodua Kembara kira-kira jam 1.30 petang oleh orang awam yang melalui kawasan itu.

Ketika ditemui, mangsa tidak sedarkan diri dengan enjin kenderaan sudah dimatikan. Polis yang tiba di lokasi kejadian mendapati mayat Ainon dalam keadaan tersandar di tempat duduk kerusi pemandu dengan kesan kebiru-biruan di beberapa bahagian badan tanpa menemui sebarang senjata.

+ Empat sekeluarga yang ditemui mati dalam kereta di sebuah ladang kelapa sawit kira-kira empat kilometer dari Kota Tinggi.

+ Seorang pemuda ditemui mati di dalam kereta dipercayai akibat asap yang disalurkan ke dalam kereta berkenaan di Ulu Temiang, Seremban. Mangsa ditemui mati oleh penduduk kampung berhampiran yang melalui jalan itu. Menurut kenyataan polis, setiba di tempat kejadian mendapati enjin kereta masih hidup dan mangsa dipercayai menyalurkan asap dari ekzos keretanya ke dalam melalui getah paip.

+ Sepasang kekasih ditemui mati dalam keadaan bogel dipercayai lemas kerana terhidu gas karbon monoksida dalam sebuah kereta di garaj sebuah pusat mencuci kenderaan di Seksyen 17, Shah Alam.

+Mayat pasangan itu ditemui seorang rakan mereka yang menetap di kontena berdekatan pusat mencuci kenderaan, dalam keadaan enjin dan penghawa dingin kereta terpasang, kira-kira jam 9 pagi dan diklasifikasikan secara mati mengejut.

+ Seorang budak lelaki berusia empat tahun dijumpai mati dalam kereta selepas dia ditinggalkan oleh bapanya, yang tidak menyedari anak bongsunya tertidur dalam kenderaan berkenaan. Bapanya, dikatakan tidak menyedari anaknya tidur dalam kereta itu. Selepas lebih dua jam, lelaki berusia 37 tahun itu kembali ke keretanya dan terkejut menjumpai anaknya tidak sedarkan diri.

Kesimpulannya, elakkan la tidur dalam kereta kalau bukan hal emergency. Safety first yosh!

Mohon share kepada orang tersayang…
Kredit: KisahHeboh via GedebakViral

Baca juga : Allahuakbar .. sedih sebak pilu apa yang berlaku angkara lori buat pusingan u tanpa lihat sekitar ragut nyawa ibu muda ini dan kandungan nya … arwah dalam perjalanan pulang berjumpa kelurga tercinta suami dan anak sulung nya .. dia pergi buat selama nya nyawa diragut atas jalan raya😭😭😭 .. Al fatihah

Sayu : TURKULAI LAYU BERLUMUR DARAH.. AJAL JURURAWAT HAMIL 3 BULAN DI REMPUH LORI PUSING U (10GAMBAR)

Sayu : TURKULAI LAYU BERLUMUR DARAH.. AJAL JURURAWAT HAMIL 3 BULAN DI REMPUH LORI PUSING U (10GAMBAR)

Rawang : Dalam suasana jalan hujan dan basah jururawat Azila dalam perjalanan pulang dari tempat nya bertugas kerumah nya.

Namun tidak disangka dia yang hamil tiga bulan maut selepas motosikal ditunggang bertembung lori pasir, di Jalan Bandar,Tasik Puteri, Rawang, disini, petang semalam.

Dalam kejadian pada jam 6.30 petang itu, mangsa Noorazlia Idris,26 menunggang secara berseorangan dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Tasik Puteri.

Sungguh sedih apa yang berlaku terutama suami dan anak sulung nya yang sedang membesar isteri atau ibu pada anak ini telah pergi buat selamanya diperjalanan pulang mencari rezeki.

Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Ali Ahmad berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila lori pasir membuat pusingan U sebelum memasuki laluan mangsa dan bertembung dengan mangsa.

“Mangsa parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.

“Mangsa adalah jururawat sebuah pusat dialisis di Rawang,”katanya.

Ali berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk proses bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga.

“Polis sudah mengambil keterangan pemandu lori berkenaan dan lori berkenaan turut disita bagi tujuan siasatan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,”katanya, semoga suami ini dan seluruh keluarga tabah amat berat untuk terima semua ini namun Allah lebih sayang kan arwah moga tenang disana. Al fatihah.

Baca juga : Allahu Akbar .. ini lah perjalanan terakhir hidup nya seorang insan yang disenangi ramai suka memasak dan berkogsi masakan di laman sosial nya .. Moga Koperal Yie tenang disana Allah lebih sayang kan nya .. dia temui ajal masih dalam Uniform tugas nya 😭😭😭😭 .. Al fatihah

Sayu : Singgang keladi masakan terakhir .. Koperal Yie maut dirempuh remaja 19 tahun (10Gambar)