Browse Month: July 2017

(Info Manfaat) Baca 11 Doa Ini Semasa Memasak. Insyaallah Anak Takkan Degil Dan Melawan Cakap Kita !! Baca Dan Sebarkan..

Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap. Apa istimewanya masakan ibu sehingga tetap diingati hingga ke akhir hayat?

Air tangan ibu dan isteri bukan hanya masakan semata-mata tetapi adunan perasaan dan pengorbanan seorang ibu. Air tangan sebenarnya adalah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang wanita yang memasak untuk suami dan anaknya.

Hasil kajian yang dilakukan pakar motivasi dan psikologi menegaskan bahawa orang yang melakukan kerja dengan penuh kasih sayang, ceria dan tulus, hasil kerjanya akan berkualiti.

Dorongan si ibu memasak bukan untuk mendapat apa-apa tetapi untuk memberi. Seorang ibu dan isteri yang memasak didorong untuk memberi kasih sayang dan mengenyangkan orang yang disayangi iaitu suami dan anaknya berbanding seorang tukang masak yang memasak atas tujuan untuk menerima keuntungan.

Ya, itulah perbezaannya seorang ibu dan tukang masak. Si ibu memasak untuk memberi sedangkan tukang masak memasak untuk menerima (keuntungan).

Bahkan melalui masakan juga, si ibu boleh mendoakan yang baik-baik untuk suami dan anak-anaknya. Ketika memasak, banyak doa yang boleh dibaca untuk kesejahteraan ahli keluarga dan memperbaiki hubungan.

Ibu boleh memohon kepada Tuhan segala apa yang dihajati melalui masakan yang akan dihidangkan kepada suami dan anak-anak.

Menyedari betapa berkesannya air tangan, anda yang bergelar ibu perlu ambil peluang menggunakan waktu memasak untuk mencipta kesejahteraan fizikal dan mental keluarga.

Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu.

1. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak.

2. Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

3. Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl ayat 96 yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”

4. Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

5. Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

6. Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3 yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

7. Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah 137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

8. Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan.

9. Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

10. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

11. Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.

Semoga hidangan makanan yang dimasak sentiasa diberkati oleh Allah SWT di samping suami dan anak-anak yang makan juga mempunyai akhlak terpuji yang menyenangkan hati.

Baca lagi : Suka duka hdup misi .. Org awam takkan tau apa yg kami tanggung demi utk berkhidmat tapi sering dihina.. Kami juga manusia bukan robot buka mata buka hati jangan cepat tunding jari pikir sebelum cakap .. sanggup memandu jauh demi tugas akhirnya diri sendiri yg terkorban .. Al fatihah Misi Ecah 😭😭http://wikimalaya.com/?p=205

Wajib Baca!!! Cara Malaikat Memberitahu Kita Bila Ajal Hampir Tiba


gambar sebagai hiasan

Sebahagian para Nabi berkata kepada Malaikat pencabut nyawa, “Tidakkah kau memberikan peringatan kepada manusia bahawa kau datang sebagai Malaikat pencabut nyawa sehingga mereka akan lebih berhati-hati?”

Malaikat menjawab, “Demi Allah, aku sudah memberikan peringatan dan tanda-tanda yang sangat banyak berupa penyakit, uban, penglihatan mulai tidak jelas (Terutama ketika sudah tua).

“Semua itu adalah peringatan bahawa sebentar lagi aku akan menjemputnya. Apabila telah datang peringatan tadi, ia tidak segera bertaubat dan tidak mempersiapkan bekalan yang cukup, maka aku akan serukan kepadanya ketika aku cabut nyawanya: “Bukankah aku telah memberimu banyak tanda-tanda bahawa sebentar lagi aku akan datang?

“Ketahuilah, aku adalah peringatan terakhir, setelah ini tidak akan datang peringatan yang lain.” (Hadis riwayat Imam Qurthubi)

Nabi Ibrahim pernah bertanya kepada Malaikat maut yang mempunyai dua mata diwajahnya dan dua lagi ditengkuknya, “Wahai Malaikat pencabut nyawa, apa yang akan kaun lakukan seandainya ada dua orang yang meninggal di waktu yang sama: yang satu berada di hujung timur dan yang satu berada di hujung barat, serta ditempat lain tersebar penyakit yang mematikan dan dua ekor binatang pun akan mati?”

Malaikat pencabut nyawa berkata, “Aku akan memanggil roh-roh tersebut, dengan izin Allah SWT, sehingga semuanya berada diantara dua jariku, bumi ini aku bentangkan kemudian aku biarkan seperti sebuah bejana (bekas) besar dan dapat mengambil yang mana saja sekehendak hatiku.” (Hadis riwayat Abu Nu’aim)

Orang mati mendengar tetapi tidak mampu menjawab

Rasulullah SAW memerintahkan agar mayat-mayat orang kafir yang terbunuh ketika perang Badar dilemparkan ke dalam sebuah perigi tua.

Kemudian Rasulullah mendatanginya dan berdiri dihadapannya. Setelah itu, baginda memanggil nama mereka satu persatu, “Wahai fulan bin fulan, apakah kalian mendapatkan apa yang telah dijanjikan oleh Tuhan kalian untuk kalian benar-benar ada? Ketahuilah sesungguhnya aku mendapatkan apa yang dijanjikan Tuhanku itu benar-benar ada dan terbukti.”

Umar lalu bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, mengapa engkau mengajak berbicara orang-orang yang sudah menjadi mayat?”

Rasulullah SAW menjawab, “Demi Tuhan yang mengutusku dengan kebenaran, kamu memang tidak mendengar jawapan mereka atas apa yang tadi aku ucapkan. Tapi ketahuilah, mereka mendengarnya tetapi mereka tidak dapat menjawab.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sayu : Menahan sakit diakhir hayat .. Jururawat maut dihiris besi penghadang jalan (8Gambar)

Kulim : Aisah adalah seorang jururawat yang penuh bertanggungjawab pada tugas nya, merupakan seorang jururawat yang amat disenangi pesakit dan rakan-rakan setugas.

Pagi tadi adalah perjalanan terakhir tugas nya apabila dia temui ajal dengan tragis kereta nya merempuh besi penghadang jalan yang menyebabkan besi tersebut menembusi kereta Aisah.

Besi penghadang jalan tersebut menembusi hadapan kereta lalu menghiris Aisah yang berada ditempat duduk pemandu sehingga lah besi tersebut tembus dibelakang kereta.

Apa yang berlaku mengudang pilu memandangkan arwah baru pulang dari kerja syif malam, pada pukul 7.31 pagi di keluar dari Hospital Kulim untuk pulang kerumah nya di Kupang Baling.

Sampai di  di Batu 7, Binjol, Jalan Baru Kulim-Baling kira-kira pukul 8.30 pagi kereta Aisah hilang kawalan terbabas sebelum melanggar besi penghadang jalan, arwah mungkin terlelap dan kepenatan pulang dari bertugas syif malam.

Arwah tesepit menahan sakit diakhir hayat, jasad nya di Hantar ke Hospital Baling untuk tindakan lajut, arwah meninggalkan suami dan seorang anak perempuan berusia 2 tahun.

Sedikit info mengenai arwah Aisah : ,Assalamualaikum dan selamat pagi laporan dan biodata jururawat u29 terlibat dalam kemalangan pada 31.7.2017
Nama: Nur A’isah binti Abu Hassan
Ic: 850909-03-xxxx
Umur: 32 tahun
Status perkahwinan: berkahwin
Bilangan anak: 1 orang
Berumur 2 tahun
Tarikh lantikan: 21.10.2013
Taking pengesahan: 21.10 2014
Alamat rumah : no 72, Lorong wawasan 09200, Kupang Baling.
Tempat bertugas: wad 4 medical perempuan
Pengalaman bekerja: 4 tahun
Tarikh dan masa kejadian: 31.7.2017@9.03am
Tempat kejadian: highway Kulim-Baling Batu 7, Binjul
Chronology kejadian: staff terlibat memandu kereta SAGA plat nombor PLJ 9985
Memandu pulang dari tempat kerja malam pertama. Punch out 7.31am. Keadaan wad sibuk. Jumlah pesakit 37 orang. Staf bertugas malam 3 orang., PPK sprang, kemasukan pesakit 7 orang
Keadaan kenderaan melanggar divider. Staf meninggal ditempat kejadian.

Semoga suami arwah yang dikenali dengan nama Muslan Bin Hashim tabah dengan dugaan ini dan kini anak nya telah kehilangan ibu tercinta. Al fatihah

(ViraL) Tolong Sebarkan !! Kangkung Tumis Bawa Malapetaka, Lelaki Nazak Akibat Makan Batang Kangkung Berisi Lintah..Hati-hati, Ini Cara Selamat Masak Kangkung

Penggemar Kangkung paling suka bahagian batang…tapi ingat, bukan manusia je, LINTAH pun suka dgn batang kangkung nie…korang masak 20 minit sekalipun, lintah takkan mati kecuali dibakar…tak lama, 2 hari je dah cukup LINTAH nie ambil masa utk membiak dalam perut…2 HARI tau, bukan 2 BULAN…apa nak buat bila LINTAH dh masuk dlm perut atau usus ? Sini, Baca sampai habis tips nak elak daripada maut disebabkan kangkung dan lintah…TOLONG, sekali korang SHARE, BERATUS RIBU NYAWA korang dah selamatkan…Silakan SHARE !!

Sekian hari saat itu, di Klinik yg popular di Yogya, seluruh Dokter kebingungan karena ada seorang Pemuda asal SOLO bernama Rifai yang menanggung derita sakit Perut. Pemuda itu dbawa ke Klinik oleh Orang tuanya setelah 2 hari menanggung derita DIARE. Sudah bermacam Obat sakit perut yang didapat pada Pemuda itu, tetapi DIARE tak kunjung sembuh.

Lalu Orang-tua pemuda itu di bertanya oleh Dokter, ” Makanan apa yang di makan oleh pemuda itu selama 2 hari ini? ” Orangtua anak itu kebingungan, karena sejak mulai anaknya DIARE, pemuda itu tidak mau makan, dia hanya minum susu putih, itu juga muntah.

Sesudah di cek, nyatanya lebih dulu menanggung derita DIARE, Pemuda itu makan Kangkung Tumis di Restoran bersamaan Orang tuanya. Dokter selekasnya lakukan Rongent, nyatanya dalam Usus Rifai telah berkembang Biak LINTAH dengan Anaknya yang Kecil-kecil.
” Dokter menyerah dan Mengatakan

tak dapat mengambil tindakan Medis apa pun. Kemudian pemuda malang itu juga MENINGGAL DUNIA. Setelah di teliti, nyatanya Lintah ada di Dalam Batang Kangkung yang Besar.

Memang, untuk pengagum Kangkung Tumis yang paling enak yakni BATANGNYA.
Lintah yang ada didalam Batang Kangkung itu akan tidak Mati walaupun dimasak selama 20 Menit, terutama untuk Kangkung Tumis yang sistem memasaknya tidaklah sangat Lama supaya menghasilkan rasa Kangkung yang enak. Lintah hanya akan MATI bila DIBAKAR!!!.

Dalam usus Pemuda tadi, Lintah hanya butuh waktu 1-2 Hari untuk berkembang Biak. Bila ada Keluarga/Teman yang alami Hal sama, lakukan Tindakan dengan berikanlah minum ” Air Rendaman Tembakau “. (dapat diambil dari Rokok Kretek) dan biasanya Lintah Akan keluar & dalam keadaan Mati “.

Ingat..!!! Memasak Kangkung Harus Dibelah Dulu Batangnya Sebelum Dimasak..!!
silahkan disebarkan hanya untuk mengingatkan kembali dan hanya bahan pelajaran supaya lebih hati2 terima berita yang sampai pada kita

Terkini : Inilah Isi Kandungan Penuh Press Conference Aliff Aziz Yang Berlangsung Sebentar Tadi

Sebentar tadi telah berlangsung press conference dari Aliff Aziz dan juga isterinya tentang kontroversi yang melanda rumah tangganya.

Ini isi kandungan press conference tersebut.

Tak Pukul/ Belasah
-Aliff Aziz menegaskan dia tidak memukul atau membelasah isterinya, Bella Astillah.
-Aliff akui berlaku ada berlaku pergelutan.

Isteri Tarik Balik Polis Resport
-Bella mengesahkan bahawa dia telah menarik balik laporan polis terhadap suaminya dan suami.

Akui Ke Karoke Bukan Atas Dasar Kerja
-Aliff Aziz akui bahawa di ke pusat hiburan itu bukan atas dasar kerja

Buka Mata Dalam Lokap
– Aliff akui terbuka matanya ketika berada di dalam lokap. Di dalam sana tiada siapa yang boleh bantunya. Ketika itu dia memahami keadaannya. Aliff muhasabah diri ketika dalam lokap.

Bella Isteri Yang Baik
– Aliff akui Bella seorang isteri yang baik, tak pernah buat kesalahan.
– Bella digelar isteri yang tabah.
– Aliff akui kesilapan diri dan memohon maaf.

Dakwaan Bella Kuat Control Aliff
– Aliff Aziz menafikan isterinya seorang yang kuat control.
– Aliff mempersoalkan mereka yang mengeluarkan kenyataan sesuka hati.
– Aliff Aziz dilihat marah dengan mereka yang suka masuk campur urusan keluarganya.
– Penyanyi ini terkilan dengan pihak yang kononnya mendedahkan sikap sebenar isterinya

Apa Jadi Dengan Penggambaran?
– Aliff Aziz memberitahu dia belum habis shooting drama terbabit.
– Afifah tidak datang ke set kerana masalah kesihatan dan ada surat doktor.

– Aliff Aziz datang ke set untuk berjumpa pihak produksi pada hari Ahad.
– Aliff Aziz akan sambung semula kerja dan mahu habiskan cepat kerjanya.
– Dia akui ada etika kerja.
– Tinggal lagi 4-5 hari lagi untuk shooting.

– Aliff doakan Afifah cepat sembuh
– Aliff berasa amat kesal apa yang berlaku tehadap team productionnya yang dikatakan amat baik.
– Aliff mohon maaf terhadap crew dan pihak produksi.

Pokok Tak Bergoyang Kalau Takde Angin
– Aliff berkata kalau bersalah baik mengaku kesalahan dan meminta maaf.
– Akui bersalah keluar dengan perempuan lain.

Apa Perasaan Dengan Afifah Dan Kenapa Keluar Dengannya
– Kalau perkara ini tak jadi tular, ini hal rumahtangga yang perlu saya jawab kepada isteri saya.
– Saya merendah hati mengaku salah.
– Tapi saya tak mahu mengulas hal yang kurang signifikasi seperti ini.

Complicated Matter
– Kepada mana-mana pihak yang bersalah, janganlah tegakkan benang yang basah.
– Orang akan dapat tahu akhirnya
– Jangan complicatedkan lagi
– Come forward and talk about it.
– I know what happen, she knows what happem

Terima Kasih Kerana Masih Terima
– Syukur kerana isteri masih menerimanya.
– Aliff Aziz harap tuhan dapat lembutkan hati kepada semua orang yang marah kepada Aliff.
– Harap dapat pulihkan reputasi saya semula.

Apa Komen Bella Tentang “Meroyan”
– Bella terkejut digelar begitu dan bukanlah sedang meroyan.
– Bella datang ke pusat hiburan itu sebenarnya untuk berbincang.
– Perkataan itu amat menyakitkan dan tidak harus dikatakan.

Kenapa Ibu, Ayah Dan Adik Aliff Aziz Tak Pernah Beri Benyataan?
– Kerana itu adalah masalah Aliff.
– Oleh itu keluarga Aliff tidak akan membuat kenyataan.

Adakah Kisah Sebenar Akhirnya Akan Keluar?
– Aliff berkata lebih baik kisah aib ini tidak disebarkan
– Apa yang tahu perkara sebenar hanyalah Aliff Aziz dan dia (Afifah).
– Bella pula berkata lebih baik berdiam.
– Bella masih lagi belum terawat lukanya.

– Kepada yang teribat harap jauhkan diri dari Bella dan suami
– Aliff berharap pihak satu lagi membuat kenyataan untuk memendekkan perkara ini.
– Aliff juga meminta maaf kepada Afifah dan juga keluarag Afifah serta satu rakyat Malaysia.

Akaun Twitter Aliff Telah Digodam
– Aliff Aziz telah sahkan bahawa akaun twitternya telah digodam.

Aliff Aziz Bukan Salah Sendirian
– Bella mengatakan walaupun Aliff Aziz salah tapi dia bukan salah berseorangan.
– Sebaiknya keluar kenyataan daripada saling bertukar-tukar “bukti”
– Help me to help you

Curang Ada Macam Makna
– Ayat curang nanti buat orang buat lebih speculate

Kalau Berlakon Lagi Drama Lain, Takkan Terlibat Dengan Pelakon Lain
– Aliff Aziz akan mengambil langkah berhati-hati untuk elak perkara ini berulang lagi

Akhir Kata
– Bella berharap semua wanita jaga diri, jangan sampai tak boleh percaya sesama wanita
– Aliff harap selepas ini tiada lagi info yang akan menjejaskan kes ini menjadi lebih teruk

– Manusia semua buat kesilapan.
– Harap pihak Afifah dapat faham apa yang Aliff cuba sampaikan dan berfikiran macamnya.
– Hal rumahtangga Aliff jadi ikhtibar.
– Doakan baik baik buat kami.
– Aliff Aziz mohon maaf sekali lagi.

Sidang media ini diadakan di Crystal Hall, Roff Garden, Bukit Jelutong bermula kira kira pukul 2.45 dan berakhir jam 4.20 petang.

Sumber: beritamemey

Sayu : Kes buli .. Pelajar berselfie selepas belasah rakan tanpa belas kasihan (8Gambar)

Kunak : Satu video berdurasi 1 minit 39 saat melihat satu kumpulan pelajar wanita membelasah rakan mereka tanpa belas kesihan sambil dirakam boleh rakan mereka menggunakan telefon bimbit.

Dalam video tersebut serami 6 hingga 10 orang pelajar wanita kelihatan mengelilingi seorang rakan mereka sambil mengeluarkan kata-kata kemarahan sehingga lah mereka terus memukul rakan mereka tersebut.

Mengikut sumber kejadian ini berlaku di Sekolah Menengah Kunak di Sabah, berpunca dari kes teman lelaki, namun sejauh mana kebenaran mengenai sumber ini tidak dapat dipastikan.

Dan dikahbarkan juga ibu bapa kepada pelajar wanita mangsa buli ini telah membuat laporan polis mengenai kes ini dan identiti pelajar-pelajar yang membelasah mangsa telah dikenal pasti melalui rakaman video dan foto selfie mereka beramai-ramai selepas kejadiaan itu.

Ini lah kisah pelajar-pelajar sekarang mereka bangga memukul rakan sambil merakam video dan sempat lagi berselfie dengan bangga nya, ini mencukupkan lagi bukti untuk mendakwa mereka dikaitkan dengan kes buli.

Semoga kes ini mendapat siasatan yang sewajarnya memandang kan banyak kes buli kebelakangan ini yang sehinggakan menyebabkan kehilangan nyawa, video kes buli ini telah menjadi viral dan dikongsi oleh ribuan orang.