Browse Month: September 2017

Sayu : Punca adik Syukri naik hantu pukul ibu..bapa lapor polis keselamatan anak (8Gambar)

Punca adik Syukri naik hantu pukul ibu..bapa lapor polis keselamatan anak (8Gambar)

Kuala Lumpur : “Sakit lah bang long,sakit lah…’ rayu ibunya tatkala dipukul, semalam kita digemparkan dengan satu video remaja dengan ibunya yang benar-benar meruntun jiwa, menimbulkan perasaan marah dan geram sejak petang semalam.

Bermula dengan memukul, kemudian melempar kata kesat, malah memanggil ibunya dengan perkataan kau,

remaja terbabit tergamak bertindak sedemikian kerana wang,Remaja itu kemudian mengangkat kerusi mengancam untuk menghempas kerusi itu ke tubuh ibunya sambil selepas itu menyebut perkataan lebam terhadap ibunya.

Nenek remaja itu hanya mampu mengungkapkan beberapa ayat termasuk ‘tumbuk muka nenek’ bagi membela si ibu.

Sementara itu, individu yang mendakwa menularkan video berkenaan membuat permohonan maaf secara terbuka di laman Facebook miliknya atas perbuatannya itu.

Pemilik akaun Facebook Jejaka Sereng dalam kenyataannya di laman sosial itu berkata, dia memohon maaf kepada pihak keluarga remaja berkenaan kerana memuat naik video itu kira-kira jam 6 petang, semalam.

Ini pula penjelasan insan-insan yang mengenali remaja terbabit, remaja tersebut bernama Syukri berusia 16 tahun, apa yang berlaku dalam  video tersebut sememang nya memperlihatkan syukri bagai naik hantu berkelakuan sedemikian rupa pada ibu nya.

Namun ramai yang tidak tahu siapa sebenarnya remaja terbabit dan sifat nya diluar sana ini diceritakan oleh insan-insan yang mengenali adik syukri.

Dia seorang budak yang baik cuma tidak suka diganggu menyebabkan dia mudah marah, dia selalu menolong orang tua oku seawal jam 6 pagi dia sudah berada didepan rumah orang tua tersebut untuk menolong memimpin orang tua terbabit kekereta sebelum dia sendiri ke sekolah.

Bapa nya insan yang paling terkejut apabila video mengenai anak nya telah viral dan perilaku anak nya telah mendapat kecaman dari netizen sehinggakan dia terpaksa membuat laporan polis takut keselamatan anak nya terancam.

Mengikut insan yang mengenali adik syukri lagi ada antara netizen diluar sana telah membuat laporan polis kerana mereka tidak boleh terima perbuatan adik syukri, mungkin tindakan akan diambil keatas adik syukri apa yang dilakukan nya tidak lah kita pasti.

*Artical Trending World Wide*

Allahuakhbar !!! Aroma Kasturi Keluar Dari Hidung Saat Mandikan Jenazah Wanita Ini Buat Ramai TAKJUB !!!

Allahuakhbar !!! Aroma Kasturi Keluar Dari Hidung Saat Mandikan Jenazah Wanita Ini Buat Ramai TAKJUB !!!

SubahnaAllah, kuasa Allah. Seorang wanita remaja mengalami kecelakaan kemalangan. Takdir Allah, wanita ini meninggal dunia. Alangkah terkejutnya saat mandikan jenazah remaja wanita ini tiada luka. Tiba2 satu bau kasturi keluar dari hidung remaja ini. Selepas di selidiki ternyata ini amalan yang remaja wanita ini buat ramai tak sangka…

Allahuakhbar !!! Aroma Kasturi Keluar Dari Hidung Saat Mandikan Jenazah Wanita Ini Buat Ramai TAKJUB !!! | Era Barus – Ummu Ahmad ad-Du’aijy berkata ketika ia ditemui Majalah Yamamah tentang kematian seorang gadis berusia 20 tahun pada kecelakaan kenderaan. Beberapa saat sebelum meninggal, ia pernah ditanya oleh keluarganya “Bagaimana keadaanmu wahai fulanah.?” Ia menjawab, “Baik, alhamdulillah.” Tetapi beberapa saat setelah itu ia meninggal dunia. Semoga Allah merahmatinya.

Mereka membawanya ke tempat memandikan mayat. Ketika kami meletakkan mayatnya di atas kayu pemandian untuk dimandikan, kami melihat wajahnya ceria dan tersimpul senyuman seakan-akan ia sedang tidur. Di tubuhnya tidak ada cacat, patah dan luka. Dan anehnya (sebagaimana yang dikatakan ummu Ahmad) ketika mereka hendak mengangkatnya untuk menyelesaikan mandinya, keluar benda berwarna putih yang memenuhi ruangan tersebut menjadi harum kasturi. Subhanallah! Benar ini adalah bau kasturi. Kami bertakbir dan berdzikir kepada Allah sehingga anakku yang merupakan sahabat si mayat menangis melihatnya.

Kemudian aku bertanya kepada bibi si mayat tentang wanita ini, bagaimana keadaannya semasa hidup? Ia menjawab, “Sejak mendekati usia baligh, ia tidak pernah meninggalkan sebuah kewajiban, tidak pernah melihat filem, sinetron dan muzik. Sejak usia tiga belas tahun, ia sudah mulai puasa Isnin-khamis dan ia pernah berniat secara sosial membantu memandikan mayat. Tetapi ia terlebih dahulu dimandikan sebelum ia memandikan orang lain. Para guru dan teman-temannya mengenang ketakwaannya, akhlaknya dan pergaulannya yang banyak berpengaruh terhadap teman-temannya baik ketika masih hidup maupun setelah meninggal.”

Aku katakan,
“Benarlah perkataan syair,
Detak jantung seseorang berkata kepadanya,
bahwa kehidupan hanya beberapa minit dan detik saja.
Camkanlah itu dalam dirimu sebelum engkau mati,
Seorang insan mengingat umurnya yang hanya sedetik.”

Dan perkataan yang lebih baik dari itu adalah firman Allah Subhanahu wa Ta’a, “Dan Allah telah menjadikanku selalu berbakti di manapun aku berada.” (Maryam: 31).

Lalu ummu Ahmad melanjutkan ceritanya, Ada lagi jenazah seorang gadis yang berumur 17 tahun. Para wanita memandikannya dan kami melihat jasadnya berwarna putih lalu beberapa saat kemudian berubah menjadi hitam seperti kegelapan malam. Hanya Allah-lah yang mengetahui tentang keadaannya. Kami tidak sanggup bertanya kepada keluarganya, agar kami dapat menyembunyikan aib jenazah. Hanya Allah-lah yang Maha Tahu.

Kita bermohon kepada Allah keselamatan dan kesehatan.

Wahai saudariku apakah dua kisah ini dapat engkau jadikan sebagai pelajaran? Apakah engkau akan mengikuti jejak orang shalih ataukah engkau menjadikan wanita-wanita fasik dan durhaka sebagai tauladan? Kematian bagaimanakah yang engkau pilih?

Kisah ini dicantumkan dalam Majalah al-Yamamah edisi 1557 tanggal 14 Shafar 1320 H.

Sumber: Serial Kisah Teladan karya Muhammad bin Shalih al-Qahthan

Sumber : kisahIslam

Viral Cikgu Wanita BERLUMPUR Ke Sekolah. Ini Komen Balas Beliau Buat Ramai RESPEK

Viral Cikgu Wanita BERLUMPUR Ke Sekolah. Ini Komen Balas Beliau Buat Ramai RESPEK

Baru ni viral gambar2 seorang guru wanita yg menunggang motosikal penuh lumpur dalam perjalanan menuju ke sekolah di pedalamn. Ini komen balas beliau yang buat ramai respek. Subhanallah. Ada gambar2. Jom baca dan kongsikan.

Viral Cikgu Wanita BERLUMPUR Ke Sekolah. Ini Komen Balas Beliau Buat Ramai RESPEK | Khalifah Mail Online – Baru ni viral gambar-gambar seorang guru wanita yang menunggang motosikal yang penuh lumpur yang dalam perjalanan menuju ke sekolah di pedalamn. Ini komen balas beliau yang buat ramai respek. Subhanallah. Jom baca dan kongsikan.

SIAPA CIKGU HENVY YANG VIRAL NI ?

Ekoran jadi viral di laman sosial, dia telah dilabel sebagai pahlawan yang tak terdendang. Dan jolokan ini memang sesuai sangat bagi pengorbanan seorang guru. Perjuangan seorang guru demi memberikan ilmu kepada murid-muridnya memang susah dibalas dengan apapun.

Kegigihannya dalam mengajarkan ilmu kepada anak-anak di sekolah pedalaman sangat luar biasa. Mereka sanggup meredah apa sahaja termasuk jika perlu berlumpur untuk ke sekolah. Hal itulah yang dialami oleh seorang guru cantik yang berasal dari Palembang ini, Hevny Yanita Sarifudin.

CIKGU DI SEKOLAH PEDALAMAN TERPAKSA BERKORBAN

Ketika masyarakat di bandar-bandar besar menjalani hidup yang aman sentosa dengan segala macam kemudahan yang terbaik, guru-guru di pedalaman terpaksa berjuang dengan “kesusahan”. Pemandangannya memang cukup berbeza dapat dilihat pada masyarakat yang berada di daerah pedalaman. Hal tersebut yang cuba disampaikan oleh Cikgu Hevny melalui catatannya di FB.

Menggunakana laman sosial media Facebook (FB), Hevny cuba untuk mencurahkan isi hatinya. Dan curahan hati Hevny tersebut jadi viral di media sosial khususnya FB yang memang memiliki banyak pengguna.

Dalam sebuah posting di FB pada tanggal 28 Ogos lalu, Hevny yang merupakan guru berasal dari Palembang ini menunjukkan bagaimana perjuangannya menuju ke sekolah tempat dia mengajar. Perjalanan sulit dan berat harus dia rasakan setiap hari demi memenuhi tugas dan kewajipannya sebagai seorang guru.

Dia juga memberitahu keinginannya agar kerajaan lebih menumpukan kepada masyarakat di daerah luar bandar yang kini banyak disisihkan. “Tolong ih pemerintah perhatikan kami yang tinggal di daerah pelosok ni. Setidaknya perbaiki jalan mekakau ni,” tulis Hevny Yanita Sarifudin.

GAMBAR-GAMBAR CIKGU BERLUMPUR VIRAL

Dengan hati lapang dan sabar, Hevny yang sudah berdandan bersih, rapi dan wangi dengan berbesar hati dia terpaksa merelakan pakaiannya yang bersih menjadi kotor karana lumpur. Demi mendidik anak bangsa, ia ikhlas melalukannya setiap hari.

“Tapi ini demi mendidik anak bangsa, kami ikhlas walau setiap hari terbalik terus…. hahahaha,” lanjutnya.

Yap, itulah sosok Hevny yang mencuba untuk jadi kuat dan walau demikian, masih tertawa meskipun tubuhnya telah dipenuhi dengan lumpur tiap kali bertugas mengajar.

Pelbagai gambar-gambar Hevny, si guru cantik asal Palembang dengan pakaian dan motor yang telah kotor terkena lumpur pun banyak di share di FB. Tak sedikit yang merasa simpati pada pengabdian Hevny. Di FB berbagai pujian pun mengalir untuknya.

“Pengadian total. Allah SWT yang membalas niat tulus ikhlas. Aminn,” ujar seorang pengguna FB (Facebook).

Sumber: Indowarta

*Artical Trending World Wide*

Sayu : Ajal warga emas lepas 4 jam bertarung nyawa .. Anak dan isteri maut dahulu (8Gambar)

Ajal warga emas lepas 4 jam bertarung nyawa .. Anak dan isteri maut dahulu (8Gambar)

Kuantan : Warga emas Awang Ariffin, 76, disahkan meninggal dunia di unit kecemasan Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) selepas 4 jam bertarung nyawa dia mengalami kecederaan parah di kepala.

Awang adalah suami kepada Kelsom Hamat, 66, yang maut di lokasi kejadian bersama anak tiri mereka memandu Proton Iswara iaitu Tuan Mohd Zulhaizee Tuan Temeran, 38.

Punca kemalangan berlaku apabila lori tanah 12 tan dari Sungai Soi ke Kuantan terbabas ke laluan bertentangan lalu melanggar kereta Proton Iswara yang dinaiki mangsa.

Kemalangan tersebut menyebabkan Tuan Mohd Zulhaizee tersepit ditempat duduk kereta,Bomba mengambil masa selama kira-kira 15 minit untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit di bahagian pemandu manakala mayat ibunya yang berada di bahagian penumpang belakang telah dikeluarkan oleh orang awam.

“Dua lagi mangsa iaitu bapa (Tuan Temeran)  dan seorang lagi anaknya yang parah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk rawatan, namun lepas 4 jam bertarung nyawa bapa nya hembus nafas terakhir.

Pemandu lori yang memandu secara cuai mungin menggunakan telefon telah menghilangkan diri selepas kemalangan, pihak berkuasa giat mengesan suspek. Al Fatihah

Copyright 2017 BeritaSayu.My

*Artical Trending World Wide*

Sayu : Menangis teresak-esak disisi jasad ibu ayah .. Adik Nasuha yatim piatu sekelip mata (10Gambar)

Menangis teresak-esak disisi jasad ibu ayah .. Adik Nasuha yatim piatu sekelip mata (10Gambar)

Kota Tinggi : Adik Nasuha baru berusia 3 tahun dia kini yatim piatu sekelip mata apabila dirinya bersama ibu dan ayah terlibat kemalangan yang menyebabkan kedua mereka dijemput ajal.

Selepas kemalangan adik Nasuha menangis mencari ibu dan ayah nya yang terbujur kaku dijalan selepas kemalangan, adik nasuha di ambil dan ditenangkan oleh orang awam yang berada ditempat kejadian.

Muhamad Faizal Ramli, 30, isteri Nurul Farehah Syawal, 28, maut manakala tujuh cedera dalam kemalangan membabitkan tiga kereta di Kilometer 59.5 Lebuhraya Senai-Desaru, dekat sini, hari ini.

Pasangan suami isteri itu memandu PERODUA Myvi disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah bahagian badan dan kepala, manakala anak perempuan mereka bernama Nasuha, 3, dilaporkan cedera ringan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Deputi Superintendan Mohamed Sazif Mohamed Subri, berkata PERODUA Myvi dari arah Senai menghala ke Desaru bertembung dengan PROTON Waja daripada arah bertentangan.

Katanya, kejadian itu menyebabkan Honda HRV yang mengekori PERODUA Myvi tidak sempat mengelak sebelum turut merempuh PROTON Waja.

“Akibat dari kemalangan itu, pemandu PERODUA Myvi dan penumpang hadapan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala seorang kanak-kanak dalam kereta cedera ringan.

“Pemandu PROTON Waja turut cedera parah, manakala pemandu dan penumpang kereta Honda HRV cedera ringan. Keempat-empat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Ismail, dekat sini, untuk rawatan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Mohamed Sazif berkata, siasatan dijalankan mengikut seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi mengenal pasti punca sebenar kemalangan, selain menasihatkan pengguna jalan raya lebih berhati-hati ketika memandu terutama di musim cuti hujung minggu.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II, Sailaini Oda, dari Balai Bomba dan Penyelamat Penawar, yang mengetuai operasi menyelamat berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian itu pada jam 10.19 pagi.

Katanya, sebaik tiba di lokasi kejadian jam 10.42 pagi, lapan anggotanya mengambil masa kira-kira 10 minit untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit di tempat duduknya.

Apa yang berlaku mengundang pilu nenek Nasuha dan orang ramai melihat anak sekecil itu telah kehilangan ibu bapa sekelip mata. Al fatihah

*Artical Trending World Wide*

Sayu : Ajal pengantin baru rempuh kereta Pusing U .. tinggal isteri sedang mengandung (10Gambar)

Ajal pengantin baru rempuh kereta Pusing U .. tinggal isteri sedang mengandung (10Gambar)

Bandaraya Melaka : Shaiful difahamkan baru  melangsungkan perkahwinan 3 bulan , isteri nya kini sedang mengadung dan bakal bersalin awal tahun hadapan.

Pasangan ini dipuncak bahagia kerana bakal menimang cahaya mata sulung mereka namun dalam kegembiraan itu si isteri ditimpa duka apabila suami tersayang pergi buat selamanya maut kemalangan.

Shaiful maut selepas motosikal yang ditungganginya melanggar kereta yang membuat pusingan U sebelum terbakar, dalam kemalangan membabitkan tiga kenderaan di persimpangan lampu isyarat Limbongan Permai, Melaka, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 10 malam itu, mangsa, Muhamad Shaiful Azman, 20, seorang pekerja penyelenggaraan pendingin udara, menunggang motosikal Yamaha RXZ, terbabit kemalangan sebaik melalui persimpangan itu apabila kereta Toyota Vios membuat pusingan U.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Afzanizar Ahmad berkata, siasatan awal mendapati motosikal ditunggangi Muhamad Shaiful serta seorang lagi yang menunggang Yamaha 125Z, Ahmad Helmi Arifin, 21, datang dari arah Limbongan menuju ke bandar Melaka.

“Bagaimanapun, sebaik tiba di persimpangan lampu isyarat Limbongan Permai, kereta Toyota Vios dari arah bandar Melaka melakukan pusingan U menyebabkan berlaku kemalangan.

“Motosikal ditunggangi Muhamad Shaiful terbakar dan dia meninggal dunia di tempat kejadian dipercayai akibat kecederaan parah di kepala,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Afzanizar berkata, seorang lagi mangsa bagaimanapun tidak dapat dipastikan tahap kecederaan kerana belum membuat laporan dan sudah tiada di lokasi kemalangan.

Jelasnya, mayat mangsa dihantar ke Jabatan Forensik untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Semoga isteri ini tabah dengan dugaan yang amat berat ini, suami yang diharap berada disisi disaat dirinya memerlukan nya telah pergi buat selamanya. Al fatihah

*Artical Trending World Wide*

MENAKUTKAN!!! Inilah 20 Jenis Rumah yang Tidak Akan Dimasuki Oleh Malaikat… MOGA KITA TIDAK TERGOLONG DALAM IN

MENAKUTKAN!!! Inilah 20 Jenis Rumah yang Tidak Akan Dimasuki Oleh Malaikat… MOGA KITA TIDAK TERGOLONG DALAM IN

Rumah adalah tempat kita berehat dan berkumpul dengan sanak keluarga. Rumah juga adalah tempat kita mengharapkan datangnya rahmat dari Allah, SWT.

Tapi bagaimana jika seandainya tanpa kita sedari rumah yang kita bangun ternyata berisi hal-hal yang dimurkai Allah sehingga malaikat enggan masuk ke dalamnya. Dan bahkan mungkin sahaja menjadi tempat bersemayamnya para syaitan dan jin yang dilaknat.

Rasulullah menjelaskan dalam banyak hadis tentang rumah-rumah tertentu yang tidak akan dimasuki Malaikat Rahmat. Di antaranya adalah hadits-hadits berikut ini:

سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا صورة تماثيل
Aku (Abu Thalhah) mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Malaikat (rahmat) tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing dan (atau) gambar patung” (HR. Bukhari)

عن أبي طلحة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا صورة
Dari Abu Thalhah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: “Sesungguhnya malaikat (rahmat) tidak akan memasuki rumah yang di dalamnya ada anjing dan gambar” (HR. Muslim)

عن علي بن أبي طالب عن النبي صلى الله عليه وسلم قال الملائكة لا تدخل بيتا فيه صورة ولا كلب ولا جنب
Dari Ali bin Abu Thalib dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: “Malaikat (rahmat) tidak masuk rumah yang padanya terdapat gambar dan anjing serta orang yang junub” (HR. An Nasa’i, dishahihkan Al Albani)

عن علي بن أبي طالب عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن الملائكة لا تدخل بيتا فيه كلب ولا صورة
Dari Ali bin Abu Thalib dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya terdapat anjing dan gambar” (HR. Ibnu Majah, dishahihkan Al Albani)

Berdasarkan hadis-hadis tersebut, ada beberapa rumah yang tidak dimasuki oleh malaikat iaitu:

1. Rumah yang di dalamnya ada gambar / lukisan makhluk bernyawa
2. Rumah yang di dalamnya ada anjing.
3. Rumah yang penghuninya junub alias biasa tidak mandi / bersuci dari junub.
4. Rumah yang di dalamnya ada patung.

Selain 4 rumah tersebut, dalam buku Rumah yang Tidak Dimasuki oleh Malaikat, Abu Hudzaifah Ibrahim bin Muhammad menambah rumah-rumah lain yang tidak dimasuki oleh Malaikat Rahmat iaitu:

1. Rumah orang yang memutuskan silaturahim
2. Rumah orang yang durhaka kepada kedua orang tuanya
3. Rumah orang yang memakan harta anak yatim
4. Rumah orang yang memakan riba
5. Rumah yang di dalamnya tidak disebutkan Asma Allah
6. Rumah yang tidak ada shalawat di dalamnya dan lebih mementingkan hawa nafsu
7. Rumah yang di dalamnya banyak caci maki dan laknat
8. Rumah yang di dalamnya ada alunan lagu selain dzikir
9. Rumah yang di dalamnya ada loceng
10. Rumah yang digunakan minum arak
11. Rumah yang diduduki perjudian dan sajian berhala
12. Rumah yang di dalamnya ada syirik dan mantra-mantra
13. Rumah yang di dalamnya ada bau tidak sedap atau penghuni laki-lakinya melumuri badan dengan kunyit
14. Rumah yang penghuninya hidup boros
15. Rumah yang penghuninya terus menerus melakukan kedurhakaan
16. Rumah yang digunakan untuk kekejian, atau dosa besar

Wallahu a’lam bish shawab.
Sila Like dan Bagikan Artikel ini kepada teman yang lain.

*Artical Trending World Wide*

GEMPAR…!! Gadis Ini Nampak Lan Pet Pet Di Tengah Jalan Dalam Keadaan Yang AMAT MENGEJUTKAN…?? Tak Sangka….Ini Rupanya Sikap Lan Pet Pet Yang Sebenar… Patutla Dah Lama Tak Masuk TV…!!

GEMPAR…!! Gadis Ini Nampak Lan Pet Pet Di Tengah Jalan Dalam Keadaan Yang AMAT MENGEJUTKAN…?? Tak Sangka….Ini Rupanya Sikap Lan Pet Pet Yang Sebenar… Patutla Dah Lama Tak Masuk TV…!!

GEMPAR…!! Gadis Ini Nampak Lan Pet Pet Di Tengah Jalan Dalam Keadaan Yang AMAT MENGEJUTKAN…?? Tak Sangka….Ini Rupanya Sikap Lan Pet Pet Yang Sebenar… Patutla Dah Lama Tak Masuk TV…!!

*Artical Trending World Wide*

PERHATIAN Para Ibu JANGAN PANASKAN Semula 5 Jenis Masakan Ini, Anda Lihat lah Sendiri Akibatnya… AWAS: No 2 Tu Selalu Orang Buat.

PERHATIAN Para Ibu JANGAN PANASKAN Semula 5 Jenis Masakan Ini, Anda Lihat lah Sendiri Akibatnya… AWAS: No 2 Tu Selalu Orang Buat.

Pernah dengar jenis makanan apa saja yang tidak boleh dipanaskan? Iya, jawabannya pasti bayam. Namun tahukah bunda, tidak hanya bayam yang tidak boleh dipanaskan. Masih ada beberapa daftar makanan yang tidak boleh dipanaskan.

Selain nutrisi yang hilang, ada beberapa alasan lain kenapa makanan ini tidak boleh dipanaskan.

Daftar Makanan yang Tidak Boleh Dipanaskan

1. Bayam

makanan yang tidak boleh dipanaskan167Sayur yang satu ini pasti tidak asing lagi. Bayam memang tidak boleh dipanaskan berkali kali karena oksidasi yang terjadi pada bayam akan sangat membahayakn tubuh.

Seperti apa bahaya memanaskan sayur bayam ini, baca selengkapnya di Alasan Sayur Bayam Tidak Boleh Dipanasi

Baca juga kenapa bunda dan keluarga harus mengkonsumsi sayur bayam ini. Baca di 16 Daftar Manfaat Penting Sayur Bayam

2. Kentang

Kentang juga hampir sama dengan bayam. Kandungan nutrisi pada kentang akan menghilang jika kentang dipanaskan kembali.Selain itu, jika proses pemanasan terjadi berulang ulang resiko oksidasi juga akan terjadi. Keadaan ini justru akan sangat berbahaya karena kentang itu sendiri akan berubah menjadi beracun.

3. Jamur

Jika bunda sudah terlanjur memasak jamur dalam porsi yang cukup besar, lebih baik bunda mengkonsumsinya dalam keadaan dingin. Bunda tidak perlu repot repot menghangatkan makanan ini. Soalnya kalau bunda menghangatkan jamur yang ada protein dalam janur akan menghilang, bahkan lebih buruk lagi akan menyebabkan masalah pencernaan seperti diare atau perut terasa begah.

4. Ayam

makanan yang tidak boleh dipanaskan1Ayam ini hampir sama dengan jamur. Jika ayam mengalami proses pemanasan yang berulang akan mengakibatkan perubahan komposisi proteinnya. jka bunda ingin menghangatkan kembali, lakukan pemanasan pada api kecil dan waktu yang relatif cukup singkat. Dengan cara tersebut dapat meminimalkan rusaknya zat gizi yang terdapat pada daging ayam.

5. Telur

Telur akan sangat membahayakan jika dipanaskan secara berulang ulang. Telur yang dimasak dalam keadaan bulat utuh akan lebih berbahaya lagi jika dipanaskan karena bisa jadi membuat telur menjadi beracun.

6. Seledri

Sama seperti bayam, seledri ini juga tidak baik jika dipanaskan secara berulang ulang. Seledri mempunyai kandungan nitrat seperti bayam yang jika dipanaskan akan berubah menjadi asam nitrat . Asam nitrat ini yang beresiko memicu tumbuhnya kanker dan gangguan uptake oksigen oleh hemoglobin.

7. Gorengan

Gorengan sebaiknya tidak dipanaskan. Kenapa demikian? Iya, jika bunda memanaskan kembali gorenga yang sudah dingin, minyak akan bertumpuk tumpuk digorengan dan meningkatkan kolesterol.

8. Santan

Menambahkan santan pada sayur kita memang gurih. Namun tahukah bunda, menghangatkan santan berulang ulang kali ini sangat tidak baik. Saat proses pemanasan terjadi berulang ulang, lemak yang terdapat pada santan akan berubah menjadi lemak jahat yang beresiko menimbulkan kolesterol.

9. Ubi

Ubi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam dan seledri. Jika terlalu sering dipanaskan, kandungan nitrit ini akan sangat berbahaya bagi tubuh. Sebaiknya segera konsumsi ubi yang telah dimasak agar manfaat yang diperoleh lebih maksimal.

10. Brokoli

makanan yang tidak boleh dipanaskan188Brokoli mempunyai kandungan vitamin A dan C yang sangat baik untuk tubuh. Mengkonsumsi brokoli secara rutin dapat membuat tubuh menjadi sangat sehat. Namun brokoli ini mempunyai sifat yang mirip dengan bayam. Brokoli juga mengandung nitrat seperti bayam. Nitrat ini akan berubah menjadi asam nitrat yang memicu tumbuhnya sel karsinogenik jika dipanaskan secara berulang ulang.

Segera konsumsi sayur brokoli yang sudah matang. Untuk mendapatkan hasil yang maksimal dari brokoli ini, masak brokoli dengan cara dikukus.

Itu tadi beberapa makanan yang masuk daftar tidak boleh dipanaskan. Jangan karena alasan hemat, bunda mempertaruhkan kesehatan keluarga.

*Artical Trending World Wide*

Doktor Ini DEDAHKAN RAHSIA Untuk Cepat Hamil Yang Ramai Pasangan Terlepas Pandang!!!

Doktor Ini DEDAHKAN RAHSIA Untuk Cepat Hamil Yang Ramai Pasangan Terlepas Pandang !!! |Waktu subur ialah waktu berlakunya ovulasi. Oleh sebab jangka hayat ovum hanya 24 jam, maka amat penting untuk pasangan yang sah menganggar dengan tepat waktu tersebut.

Jika sedang berikhtiar untuk mengandung, adakan hubungan intim dalam tempoh seawal-awalnya 72 jam sebelum ovulasi (kerana jangkahayat sperma puratanya ialah 72 jam) atau selewat-lewatnya sebelum tamat 24 jam jangkahayat ovum atau sebaik-baiknya setiap hari atau selang sehari dalam anggaran waktu subur. Contohnya jika waktu subur ialah pada 28hb, maka sasarkan hubungan pada 25hb, 26hb, 27hb dan 28hb.

Jika anda sebagai pasangan yang sah ingin mengelakkan kehamilan, elakkan hubungan intim atau guna metod pencegahan kehamilan yang lain pada waktu subur. Natural method sahaja biasanya tidak berapa efektif dan kebarangkalian berlakunya “kemalangan” adalah tinggi.
Bagaimana mahu anggar waktu subur ini? Mari baca.
Kalendar
Kaedah ini terpakai hanya untuk wanita yang mempunyai kitaran haid yang teratur. Caranya ialah anggarkan bila tarikh anda akan datang haid berikutnya (contohnya 11 Mei) dan tolak 12 hari (11/5 – 12 hari = 29 April, dan tolak lagi dengan 5 hari (29 April – 5 hari = 24 April). Waktu subur anda ialah antara 24 April hingga 28 April.
Suhu Badan Basal
Ia merujuk kepada “Basal Body Temperature” iaitu suhu terendah dalam tempoh 24 jam. Apabila ovulasi berlaku, suhu badan (basal body temperature) akan meningkat sedikit daripada biasa. Jika diperhati pada rajah, suhu meningkat SELEPAS ovulasi. Maknanya anda mungkin terlepas saat ovulasi tersebut. Namun jangan bimbang, teruskan carta anda dan lihat pattern setiap bulan.

Lama-lama anda boleh agak bila waktu subur anda. Gunakan termometer basal temperature dan sukat suhu anda serta merta selepas bangun tidur pagi (pada masa yang sama setiap hari) SEBELUM melakukan apa-apa aktiviti termasuk berjalan ke bilik air.
Lendiran Servik (Cervical mucus)
Anda mungkin mengalami perubahan kepada sifat lendiran servik atau lelehan daripada kemaluan sepanjang kitaran haid. Lendiran ini sebenarnya menyediakan medium yang sesuai untuk pergerakan sperma pada waktu subur. Hebat, bukan? Keadaan lendir yang paling baik (subur) ialah seperti putih telur (white egg) diikuti oleh berair (watery). Keadaan lendir yang tidak sesuai untuk sperma ialah creamy (seperti krim) dan sticky (melekit)
Sakit sebelah badan
Sesetengah wanita mungkin mengalami sakit (cramping) pada sebelah tubuh ketika ovulasi berlaku.
Kit Komersial
Ovulation Predictor Kit. Kit ini akan memberitahu anda kebarangkalian anda sedang subur pada waktu itu dengan mengukur tahap hormon LH.

Pada waktu subur, lapisan dinding rahim juga sangat baik untuk berlakunya penempelan (implantation) hasil persenyawaan antara ovum dan sperma. Hebat sungguh kuasa Allah yang mengatur kondisi terbaik keadaan rahim, lendiran mukus, suhu badan dan lain-lain bagi mengoptimakan persenyawaan. Allahuakbar!
Ini hanyalah tanda-tanda yang biasanya berlaku namun tidak semestinya ada pada setiap wanita. Ikhtiar dan doa agar Allah kurnia rezeki kepada anda. Pasangan yang tak sah saya tak redha anda belajar tips ini untuk cegah kehamilan. Sumber:-Mohd Fadhli Mohd Fauzi

*Artical Trending World Wide*